De intentieverklaring voor het verantwoord gebruik van AI in media krijgt steeds meer steun. Na NPO, RTL en Beeld en Geluid hebben ook 11 andere media-organisaties de verklaring getekend. Ze onderschrijven allemaal dat ze zich bij het toepassen van kunstmatige intelligentie aan ethische richtlijnen zullen houden. Het document is een initiatief van Media Perspectives.
In totaal is de intentieverklaring nu onderschreven door 15 media-organisaties: NPO, RTL Nederland, Talpa Network, het Instituut voor Beeld en Geluid, STER, NEP, United, AVROTROS, VPRO, EO, Regiogroei (Regionale Omroepen), ITV Studios Netherlands, AI Labs Universiteit Utrecht, NLZIET en Media Perspectives.
De complete intentieverklaring is via deze link te bekijken. Hier kunnen geïnteresseerde mediabedrijven zich ook aanmelden om zich aan te sluiten bij de verklaring.
Ethische richtlijnen
De ethische richtlijnen in de verklaring zijn gebaseerd op een document van de Europese Commissie. Dat beschrijft onder meer vier ethische beginselen: respect voor de menselijke autonomie, voorkomen van schade, rechtvaardigheid en verantwoording. Met dit gezamenlijke initiatief spreken de mediaorganisaties uit dat betrouwbaarheid – dat zich onder meer uit in transparantie – bij het toepassen van AI voorop staat.
In de intentieverklaring staan enkele voorbeelden van het toepassen van betrouwbare AI. Zo is de NPO bezig met een onderzoek naar ‘pluriforme aanbevelingen’. Daarmee wil de NPO het bekijken en beluisteren van een meer divers media-aanbod stimuleren. RTL deelt openlijk hoe het bedrijf AI inzet. En Beeld en Geluid doet actief mee in onderzoek naar algoritmes en het verantwoord en transparant gebruik van AI.
Ondertekening intentieverklaring voor het gebruik van AI in media, v.l.n.r. Sven Sauvé (RTL Nederland), Martijn van Dam (NPO) en Eppo van Nispen tot Sevenaer (Beeld en Geluid).
Verantwoordelijkheid
Volgens Martijn van Dam, lid van de Raad van Bestuur van de NPO, biedt AI kansen maar geeft deze technologie de publieke omroep ook een grote verantwoordelijkheid. “Met deze samenwerking laten we zien dat we op een verantwoorde wijze willen omgaan met de enorme mogelijkheden van AI. Nederlanders moeten erop kunnen vertrouwen dat wij die verantwoordelijkheid voor onze samenleving voelen en nemen. Ook als we innoveren. Wij lopen daarin als NPO graag voorop en willen hierop samenwerken met zoveel mogelijk andere Nederlandse mediapartijen.”
Sven Sauvé, CEO RTL Nederland, is ook blij met de intentieverklaring en de ethische richtlijnen. “AI kan zorgen voor een complete transformatie van onze sector. Het biedt op heel veel fronten toegevoegde waarde, maar het blijft mensenwerk. Daarom denken we goed na over welke ethische afwegingen nodig zijn. Die verantwoordelijkheid nemen we graag op ons, met het belang van de consument altijd als ons vertrekpunt. Daarom onderschrijven we de intentieverklaring en nodigen we andere partijen uit om zich daarbij aan te sluiten.”
Transparantie
Betrouwbaarheid en transparantie op het gebied van AI zijn ook voor Beeld en Geluid erg belangrijk, zegt directeur Eppo van Nispen tot Sevenaer. “Kunstmatige intelligentie speelt een steeds grotere rol spelen in ons leven. Dat geldt dus ook voor de media en in ons het geval het gigantische media-archief. Die bestanden behoren tot de grootste van de wereld. AI helpt ons die slim toegankelijk te maken. Het is belangrijk dat dat op een betrouwbare en transparante manier gebeurt. Wij zijn heel blij met dit initiatief en hopen dat alle andere media-organisaties ons volgen. ”
Aan de totstandkoming van de intentieverklaring is gewerkt in een van de fieldlabs van Media Perspectives op het gebied van data en AI. Deze fieldlabs zijn opgezet om innovatie in de mediasector te stimuleren.
Meer nieuws over het DRAMA project: